Integrated Marine Informations System - IMIS

Personen | Instituten | Publicaties | Projecten | Datasets | Kaarten
[ meld een fout in dit record ]mandje (1): toevoegen | toon Print deze pagina

one publication added to basket [284247]
Strandingsbank Coeck in de Rupel: benodigde bodembescherming en sedimentatieproblematiek
Plancke, Y.; Verelst, K.; Verwaest, T.; Mostaert, F. (2017). Strandingsbank Coeck in de Rupel: benodigde bodembescherming en sedimentatieproblematiek. versie 5.0. WL Rapporten, 16_101_1. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. VIII, 20 pp.
Deel van: WL Rapporten. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. , meer

Beschikbaar in  Auteurs 
Documenttype: Projectrapport

Trefwoorden
    Flow
    Hydraulic structures > Dikes, shores and other flood defenses > Erosion protection
    Hydraulics and sediment > Sediment > Dredging and dumping
    In-situ measurements
    Literature and desktop study
    Sedimentation
Author keywords
    Soil protection; Bodembescherming

Project Top | Auteurs 
  • Strandingsbank Coeck (Rupel)

Contactgegevens

Opdrachtgever: Vlaamse overheid; Beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken; Waterwegen en zeekanaal NV; Afdeling Zeeschelde, meer


Auteurs  Top 
  • Plancke, Y.
  • Verelst, K., meer
  • Verwaest, T., meer
  • Mostaert, F., meer

Abstract
    Vanuit W&Z n.v. werd het Waterbouwkundig Laboratorium gevraagd te adviseren omtrent 2 problemen ter hoogte van de strandingsbank van Betoncentrale Coeck, gelegen langs de Rupel:

    (1) welk kaliber van steenbestorting is noodzakelijk als bodembescherming op de strandingsbank? (2) waarom treedt er sedimentatie op ter hoogte van de opwaartse zijde van de nieuwe kaaimuur, terwijl dit niet het geval is aan de afwaartse zijde?

    Om antwoord te geven op deze vragen werd tijdens de laatste fase van de vloed een stroommeting uitgevoerd ter hoogte van de strandingsbank. Deze ingewonnen gegevens, in combinatie met beschikbare modelresultaten en historische luchtfoto’s lieten toe beide vragen de beantwoorden.

    De belangrijkste factor in de dimensionering van de bodembescherming bleek niet de getijdenstroming te zijn, maar wel de invloed van scheepsschroeven bij een beperkte kielspeling.

    De sedimentatie kon worden verklaard op basis van de historische ligging van het slik.


Alle informatie in het Integrated Marine Information System (IMIS) valt onder het VLIZ Privacy beleid Top | Auteurs